Kimde ince ve gösterişsiz bir nezaket görürseniz, kimde kendini dünyanın ekseni saymayan bir olgun alçakgönüllülüğe rastlarsanız, kimde güzel Türkçe bir telâffuz bulursanız, o dönemde hiç yanılmadan teşhisi koyabilirdiniz. Darüşşafakalıdır muhakkak. Kaç Darüşşafakalıyı tanıdımsa, bu vasıfları yalanlayan bir istisnaya rastlamadım.
Darüşşafaka Eğitim Kurumları’nı ayakta tutan en önemli şey DEĞERLERİDİR. Tüm köklü kurumlar belirledikleri ve kopmayacakları değerlerle varlıklarını devam ettirebilirler. Eğitimde Fırsat Eşitliğini sağlayan Darüşşafaka’nın değerlerini tüm öğrenciler ezbere bilir. Okula girer girmez ilk önce okul marşı sonrasında ise Haldun Taner’in de bahsettiği gibi Darüşşafaka öğrenci modelini oluşturacak olan değerleri öğrenirler. Çünkü Darüşşafaka’nın misyonu ve vizyonu Türkiye’de benzeri olmayan bir okul yapısını kurar.
Vizyon– Nitelikli eğitim imkânı olmayan yetenekli gençleri yetiştiren, Türkiye’nin saygın ve en iyi eğitim kurumları arasında olmak.
Misyon– Darüşşafaka Eğitim Kurumları iyi eğitim imkânı olmayan, anne ve/veya babası hayatta olmayan çocuklara, eğitimde fırsat eşitliği sağlayarak sunduğu nitelikli eğitim ile onları 21. yüzyıla hazırlar.
Kurum, öğrencilerin akademik, sosyal ve bireysel gelişimleri arasında öncelik sıralaması yapmaz. Öğrencilerin bu üç alandaki gelişimleri kendilerinin, ailelerinin ve okullarının sorumluluğundadır. Bireysel ve sosyal gelişimde öncelikli hedef, öğrencilere yukarıda belirtilen kurumsal değerlerin kazandırılması ve bunların geliştirilmesidir.
1863 yılında kurulan Darüşşafaka Cemiyetinin 1873 yılında başlattığı örgün eğitim faaliyetlerinin dayalı olduğu ilkeler, bir bakıma, her şeyin başlangıcını oluşturmaktadır. Darüşşafaka Cemiyetinin son derece özgün bir örnek olarak kurduğu, yapılandırdığı, hatta varlık nedeni olduğu Darüşşafaka Eğitim Kurumları, günümüzde, Cemiyetin diğer yapılandırmaları çerçevesinden de bakıldığında, Cemiyetin varlık nedenidir. “Darüşşafaka”nın ister Cemiyeti ister Eğitim Kurumları, ister Cemiyet örgütlenmesi altında diğer kurumsal yapıları olsun, tam bir bütünlük ve tutarlılık içinde kendini gösteren faaliyetlerinin dayandığı temel ilkelerin toplumsal gereksinimleri dikkate almak ve sürdürülebilirlik anlayışıyla, kişisel gereksinimlere üstün nitelikli içeriklerle yanıt vermek olduğu kolaylıkla anlaşılır. Darüşşafaka’yı “Darüşşafaka” yapan tam da budur. 6 Şubat depremlerinde bu, bir kez daha kanıtlanmıştır.
Özellikle eğitim söz konusu olduğunda, Darüşşafaka belli özellikleri olan çocukların eğitim gereksinimini en yetkin biçimde karşılamayı her zaman ilke edinmiştir. Darüşşafaka’nın tüm tarihi boyunca benimsediği yenilikçi ilkeler, okulun oluşturduğu eğitim politikalarına da köktenci bir anlayışla yansımıştır.
I. Nitelikli eğitim verir.
a. Nitelikli öğrenci yetiştirir.
1) Akademik donanımı yüksektir. Bilimsel, sanatsal, felsefi derinliği ile yaşam boyu öğrenmeye açıktır.
2) Sahip olduğu sosyal, sanatsal, sportif ve kültürel becerileri ve özellikleri ile yetkindir.
3) Evrensel, küresel, ulusal ve insani değerlere sahiptir, yaşadığı her yerde bu değerleri yansıtır.
4) Çevreye duyarlı, işbirliğine açık ve birlikte yaşam anlayışını benimser.
5) Tüm davranışlarında, eylemlerinde, ilişkilerinde insan haklarına ve etik ilkelere dayalı, sorumluluklarını bilir.
6) Kurum kültürünü benimsetecek süreçleri izler ve biçimlendirir.
7) “Estetik” duyarlılığı gelişmiştir.
8) Teknolojik yeterlilikleri gelişmiştir.
9) Yetkinliğine, eğilimine, yeteneklerine göre bir üst eğitim kurumunda eğitim görebilecek düzeydedir.
b. Eğitim kadrosu, ortamı ve donanımda mükemmeli hedefler.
b.1. Kuruma katkı sağlayacak nitelikli öğretmen kadrosunu seçer, oluşturur, değerlendirir, gelişimini ve sürekliliğini sağlar.
b.2. Gelecek perspektifiyle eğitim ortamını düzenler.
b.2.1. Fiziksel ortamı tüm öğrenciler için kapsayıcı yapar.
b.2.2. Fiziksel düzenlemelerde güvenli kampus ilkesine göre davranır.
b.2.3. Öğrenme ortamlarını çağın ihtiyaçlarına uygun tasarlar.
b.2.4. Öğrenme ve yaşam ortamlarını öğrencilerin sosyo kültürel, psikolojik, fiziksel, bilişsel ve duygusal gelişimine uygun tasarlar.
II. İyi eğitim imkanı olmayan çocuklara fırsat eşitliği sunar.
a.Öğrenci alımındaki mevcut ölçüt ve durumları ülkedeki ve kurumdaki olanak ve koşullara göre günceller, adaleti sağlacak şekilde düzenler.
b.Tam burslu ve yatılı eğitim verir.
c.Olağanüstü durumlar olmadıkça öğrenci kabulünde başarıyı/yeteneği/potansiyeli önceliklendirir.
ç. Kurumun yüksek standartlarını koruyarak öğrencilerin okulda var oluşlarını devam ettirebilmek için önlemler arar, bulur, uygular.
d. Kurum içi ve kurum dışında da eğitimi geliştirmek, eğitimde daha fazla fırsat eşitliği sağlamak ve katkıda bulunmak için modeller önerir, uygular ve geliştirir.
d.1. Değişen ya da zorunlu durumlar da dahil olmak üzere, öğretim ortamının etkili, verimli ve eğlenceli unsurlarını gözeterek her öğrenciye kaliteli eğitime erişim imkanı sunar.
III. Kurumsal itibarı korumak ve geliştirmek için nitelikli yönetişim modelleri geliştirir.
a.Kamuoyu nezdinde saygınlığını koruma, topluma örnek bir kurum olma özelliğini sürdürür, geliştir; geleceği biçimlendirmede öncülük/liderlik özelliğini yapılandırır, öne çıkarır ve vurgular.
b.Tüm Darüşşafaka camiasını (veli, öğretmen, mezun, bağışçı ve gönüldaşları, öğrenci vb.) kapsayan, katılımcı olduğu kadar bilime ve uzmanlığa dayalı, veri ve kanıt temelli bir yönetim modeli geliştirir ve şeffaflıkla uygular.
c.Kurum alışanlarına Darüşşafaka’nın özgün bir eğitim kurumu olduğunu, bu kurumda çalışmanın gönüllülüğü ağırlıklı olarak içerdiğini paylaşır ve duyurur.
ç. “Eğitimde fırsat eşitliği”ni koruyan, uygulayan ve geliştiren bir kurum olarak Darüşşafaka’nın çalışmalarını tüm paydaşlarıyla şeffaflık ve hesap verilebilirlik ilkeleri çerçevesinde tam bir süreklilik içinde paylaşır.